2011/01/23

Krumplis kiflik



Az alaptészta már sokadik életét éli. Eredetileg Limaránál hotdog kifliként kezdte, majd én egy fél évig kenyérnek sütöttem, először az eredeti burgonyapelyhes változatot, amit egyre többször helyettesítettem maradék krumplipürével.

Nemrég aztán olvastam valamerre egy korvbröd receptet (a svédek virslihez való kiflije), ami nagyon megragadta a fantáziám, nem csak a képek miatt, hanem mert a szerző szemléletesen leírta milyen foszlós lett a tészta. Azonban, rám jellemző módon, addig osztottam-szoroztam, hogy készültek kiflik, de a fent emlegetett recept felhasználásával.

Azóta talán háromszor sütöttem, és, ahogy a legtöbb recept, kétszer sosem lesz pontosan ugyanolyan, de mindegyik alkalommal gyönyörűen fosztós, jó pár napig puha és erősen krumplis ízű kifliket kaptam (ami a házi vajkrémünkkel verhetetlen párossá váltak - többször vittem magammal ebédre is).

Krumplis kiflik

- 1 pohár joghurt vagy kefir
- 2 dl tej
- 1 tojás
- 0,5 dl olaj
- 2 teáskanál só
- 20 dkg krumplipüré
- 60 dkg teljes kiőrlésű liszt (legjobb változat eddig: 40 dkg tk. búzaliszt + 20 dkg tk. tönkölybúza liszt)
- 2,5 dkg élesztő

A hozzávalókat kétszer dagasztom a kenyérsütővel (2*20 perc), általában, ha hallom, hogy lejár az első 20 perc, akkor amint odajutok elindítom újra, néha csak 5 percet pihen közben. A második dagasztás után hagyom, hogy a sütőedény tetejéig keljen a tészta (kb. 1-1,5 óra).

Miután jól megkelt, lisztezett deszkára borítom, és 12 felé vágom (legkönnyebb cikkelyeket vágni), és kifliket formázok belőle, és köztük ujjnyi helyet hagyva egy tepsire pakolom őket.

A sütőt erős-közepes lángon 15 perc alatt bemelegítem, közben néha szoktam egy kevés vizet bespriccelni (direkt ilyesmire tartok a konyhában egy szórófejes flakont). Ez alatt újra kelni kezdenek a kiflik. Mielőtt a tepsit betenném a sütőbe, rájuk is szoktam egy kevés vizet fújni.

15-20 perc alatt megsül, a sütés fokozatától függően.

No comments: