2012/10/25

Kakaós és fahéjas kiflik


 A múltkor éppen emlegettem, hogy szeretek sütit (is) ajándékozni, ha megyek valahova, és most hétvégén ismét alkalom nyílt ennek bizonyítására.Ezúttal azonban befészkelte a fejembe magát a gondolat, hogy a szokásos, sokáig elálló aprósütik helyett inkább egy kelt tésztát válasszak.

Ha kelt süteményről van szó, akkor a legelső, ami az eszembe jut, az a fahéjas és kakaós tekercs, darázsfészek avagy, ahogy én tanultam kumóka (Volt is már rá példa itt és itt). Viszont a kumóka alja, ha jól készíti az ember, általában elég ragadós, és szerettem volna, ha a süti nem ragad azonnal annak a kezéhez, aki megkóstolja, így ezúttal valamilyen kezelhetőbb formára volt szükségem.

Hosszas gondolkodás után eszembe jutott, hogy Limaránál láttam egy turbó csokis kiflit, amit kinézetre és az elkészítés gyorsaságát tekintve is szimpatikusnak találtam, úgyhogy gyorsan újra előkerestem a receptet, ami alapján végül elkészült az én változatom.



Kakaós és fahéjas kiflik
32 darab

Tészta
50 dkg graham liszt
10 dkg kenyérliszt
5 dkg méz
1 tojás
3 dl langyos tej
7 dkg olvasztott vaj
4 dkg élesztő
1 csipet só

Kakaós töltelék 16 kiflire
5 dkg puha vaj
5 dkg melaszos nádcukor
2 dkg kakaó

Fahéjas töltelék 16 kiflire
5 dkg puha vaj
5 dkg melaszos nádcukor
2 teáskanál fahéj

Az élesztőt elkevertem a langyos tejjel, majd összekevertem a folyékony hozzávalókkal, végül pedig a liszttel. Ezúttal kézzel dagasztottam, viszonylag gyorsan (kb. 5-8 perc) öszeállt egy viszonylag laza, kicsit ragadós tésztává. Ekkor az edényből kiemeltem a tésztát, és egy nagy csipet vajjal kikentem az edényt, majd ugyanide vissza tettem a tésztát kelni, nagyjából 30-40 percre.

Ez alatt bőven volt időm a töltelékeket kikeverni, a nyújtáshoz deszkát, szilikonlapot, sodrófát előkészíteni, sütőt előmelegíteni.

A tésztát 4 felé vágtam, egyet-egyet kinyújtottam, a lehető legvékonyabbra, így nekem kb. 30-35 centis köreim lettek. Az egyiket lekentem az egyik féle töltelékkel, majd a másik, üres, tésztát ráborítottam. (Ha nem teljesen fedi, nyugodtan lehet a tésztát még nyújtogatni, nekem jól tartott, nem szakadt ki.)

Az összeborított köröket 16 felé vágtam, majd a szélesebb felüknél kezdve feltekertem. Ugyanezt megismételtem a másik tölteléknél is.

Nekem egy közepes tepsibe elfért fél adag, úgy, hogy kb 2 ujjnyi távolságot hagytam köztük. A kifliket kb. 15-18 percig sütöttem, közepes lángon. Ekkor a tetejük már kicsit aranybarnává vált.

Amíg a kiflik melegek voltak, a külsejük kifejezettek roppanós volt, míg a belsejük eszméletlenül puha. Másnapra megpuhultak, de ugyanolyan finomak maradtak.


No comments: