2009/01/11

Csíkos kalácskoszorú

Amikor az előző heti menüt elkészítettem, biztos voltam benne, hogy egy szép nagy kalácsot szeretnék sütni, ami azon kívül, hogy a vasárnapi desszert lesz, pár napig reggelire is finom lesz lekvárral vagy mézzel.

Először egy egészen egyszerű, kenyérsütő gépben sült kalácsra gondoltam, de aztán E.Margit oldalát böngészve újra megtaláltam a már számtalanszor észrevett képet a címben is szereplő kalácsról.

Múlt vasárnap aztán hamarjában nekiláttam (vagyis mindent a kenyérsütőbe pakoltam), aztán megalkottam ennek a gyönyörűséges kalácsnak az általunk is fogyasztható verzióját. A kalács elkészítése amúgy szinte tökéletesen megegyezik az eredetivel, ennek ellenére természetesen írom azt is hogyan készült.


Csíkos kalácskoszorú teljes lisztből

- 60 dkg teljes kiőrlésű búzaliszt
- 1 dl tej
- 2 dl kefír
- 2 tojás
- 5 dkg vaj
- egy csipet só
- 3-5 evőkanál méz
- 1/4 friss élesztő
+ kb. 3 dkg karob por, a "kakaós" tésztához

A hozzávalókat a kenyérsütő gépbe tettem (folyékonyak alul, többi felül), majd a tészta (nálam 8-as) programot elindítottam. Ez 20 percig dagasztja, majd további 20 percig keleszti. Ezután teljesen le szoktam állítani a programot, és újabb 20 percig hagyom dagasztani, csak fülelni kell mikor fejezi be a keverést, és készen is van.

Ha a teljes kiőrlésű liszt túl sok folyadékot venne fel, akkor nyugodtan hozzá lehet önteni egy kevés tejet, egyszerre legfeljebb 1-2 kanállal, majd ha elkeverte, és úgy tűnik kell még, akkor lehet ismételni. Nekem ezúttal nem kellett.

A tésztát két felé osztottam, az egyiket a karobbal még 4-5 percre visszatettem dagasztani, hogy alaposan elkeverje még a gép. Végeredményben nagyon laza tésztát kaptam.

A tésztákat 2-2 felé osztottam, egy simát és egy karobosat nagyon vékonyra nyújtottam, majd egymásra fektetve felcsavartam. Ugyanígy tettem a másik kettővel is. A két tészta tekercset összesodortam, koszorúvá alakítottam, a végeket kicsit aláhajtogattam, hogy szép formája legyen.

A kalácsot sütőpapírral bélelt tepsin kb. 1 órát kelesztettem (óriásira nőtt:), majd közepesen erős sütőben aranybarnára sütöttem. Én kicsit kevesebb mézzel készítettem, ezért magában szinte nem is volt édes, de többféle házi lekvárral és mézzel is ettük, úgyhogy ez nem jelentett problémát:)

No comments: