2013/01/21

Félig teljes kiőrlésű mákos és diós bejgli

Karácsonykor az egyik gyengém a bejgli, itthon kizárólag mákos és diós, lehetőleg az előirányzotthoz képest másfél adag töltelékkel. Nem baj, ha véletlenül reped, szerintem a bejglinek nincs is más dolga, mint repedni:D

Be kell vallanom, hogy mire idén eljutottam a bejgli sütés gondolatáig, már annyi receptet kipróbáltam, hogy attól akár bejlgi mérgezést is kaphattam volna. Így aztán a jelenleg egyik legnépszerűbb receptet használtam fel, és valójában nagyon keveset módosítottam rajta, annak érdekében, hogy minél inkább valódi bejgli legyen. Emiatt kénytelen voltam fele részben fehér lisztet használni, de túl nagy volt a kísértés:), és ráadásul az eredmény annyira finom lett, hogy azóta sincs lekiismeretfurdalásom miatta...:D


Félig teljes kiőrlésű mákos és diós bejgli
3-3 rúd

Tészta:
- 45 dkg teljes kiőrlésű búzaliszt
- 45 dkg fehér tönkolyliszt
- 12, 5 dkg zsír
- 6 dkg méz
- 3 dkg élesztő
- 1 dkg só
- 2 tojás sárgája
- 1 dl tej
- kb. 2 dl hideg víz

Töltelék
- 50 dkg darált dió
- 50 dkg darált mák
- 2*15 dkg méz
- 2*7,5 dkg zsemlemorzsa
- 2*negyed liter víz
- fahéj, citromhéj

A leírás az eredeti oldalon sokkal részletesebb, de azért írom.

Először a tölteléket csináltam meg, mivel annak ki kell hűlnie. (Ezt előre is meg lehet csinálni.) Két edényben a vizet a mézzel felforraltam, majd levettem a tűzről és beleöntöttem a zsemlemorzsát, és külön-külön a diót és mákot. Mindkettőbe szórtam egy kevés fahéjat és reszeltem friss citromhéjat. Ezek után hagytam teljesen kihűlni.

A tésztához a zsírt gyorsan összemorzsoltam a lisztekkel, majd belemorzsoltam az élesztőtt is. Ezután került bele a méz, a tojások sárgája és a só, majd a tej, és végül a vízből annyi, amennyit a tészta még felvett (kb. 1,8 dl ennél a lisztnél). Amikor összeállt, 6 felé osztottam, majd egy fél órára a hűtőbe tettem.

A hűtőből kivett tésztákat egyesével kb. 20*25 centisre nyújtottam, majd a 3-3 felé osztott tölteléket egyikével megkentem, úgy, hogy egyik hosszabb szélénél kb. egy centi rész kimaradjon, majd az egészet feltekertem és sütőpapíros tepsibe tettem. A többivel ugyanígy, viszont arra figyeltem, hogy kb. két ujjniy hely legyen a bejglik között.

Amikor mind elkészült, akkor megkentem őket tojásfehérjével, és a hűvős kamrában elhelyeztem őket. Kb. 3-4 óra múlva megkentem őket, majd egy egész éjszakára hagytam őket pihenni.
Délelőtt hurkapálcikával az aljukig megszúrkáltam őket, majd előmelegített sütőben közepes lángon kb. 30 percig sültek.

Amiről most szinte meg is feledkeztem, hogy én csak 4 rúd bejglit sütöttem meg, a maradék tésztából és töltelékből pozsonyi kiflik készültek. Hamarosan posztolom ezt is.

No comments: