2012/09/03

Mézes áfonya dzsem és mézes őszibarack dzsem



Ha jól számolom 6-7 éve már, hogy gyümölcsönként kis mennyiségben, mézzel teszek el lekvárokat. Éppen annyit, amennyi ősz végétől nyár elejéig nekünk elég. Ha egy-egy üveg meg is marad néha (pl. van egy kis üveg 3 éves sárgabarack lekvárom, ... vagyis 4 éves, abból egy, ami itt van a  képen), akkor általában valamilyen különleges édességbe kerül.

A városi lekvárfőzés hátránya, hogy lévén a város közepén élünk, ezért az alapanyagok árán nem tudunk spórolni, szinte mindent a piacon veszünk meg hozzá. Nagy előnye viszont, hogy mindig van itthon egy-két üveg nagyon finom és jó minőségű lekvár, ha megkívánjuk.

Idén sajnos a kedvenc eperdzsem elmaradt. Azt a kevés epret, amit vettünk, szinte azonnal meg is ettük. Készült azonban egy kevés fekete ribizli, málna dzsem és szilva lekvár. Összesen kb. 15 kisebb-közepes üveggel.

A szilva után már elkönyveltem, hogy idén ennyi, de a hétvégén kimentem a Hunyadi téri piacra, és végül elcsábultam a gyönyörű érett őszibarackok láttán. Viszont, ha már ennyire belejöttem, akkor egy kiló áfonyát is bepakoltam, mivel ilyenkorra már annyira finom édes és érett, hogy kár lett volna kihagyni (igaz emiatt 20 dekát szépen elnassoltunk...) Nálam így készültek:

Mézes őszibarack lekvár

1,5 kg hámozott, darabolt őszibarack (jó érett, sárga húsú)
10 dkg méz
1 csomag 3-1 dzsemfix

A barackot kis lángon addig főztem, amíg kezdett egyneművé válni (de azért bőven voltak benne darabok - kb. 1 óra), ekkor belekevertem a mézet és a dzsemfixet, amivel 3-4 percig még forraltam, majd óvatosan üvegekbe kanalaztam.
Az üvegeket kb. 30 percre fejre állítottam, majd hideg dunsztba tettem egy napra.
Ebből a mennyiségből nekem 4 közepes üveggel lett + egy-két evőkanál kóstolónak.



Mézes áfonya lekvár

80 dkg áfonya
10-12 dkg méz

Az áfonyát lassú tűzön kb. 1 óráig főztem, olykor megkeverve. Eddig a szemek többsége már szétfőtt, de mivel nincs pépesítve, azért maradnak gyümölcsdarabok. Amikor már érezhetően sűrűsödni kezdett (elfőtt a leve), akkor belekevertem a mézet, és gyakoribb kevergetéssel még 10-15 percig, ugyanúgy kis lángon főztem tovább.
Bár nem dzsemfixes, de megszokásból, plusz a forró lekvár fertőtlenítő hatása miatt, ezt is fejre állítottam kb. 30 percre, majd az őszibarack dzsemek mellé került a hideg dunsztba.
Ebből a mennyiségből nekem 2 közepes üveg lett + a kóstoló.



2 comments:

♥ Beauty and fashion- * Make Up *♥ said...

:)most találtam rád. gyorsan követőd is lettem.

http://beautyandfashion-makeup.blogspot.hu/

puszi

mithrile said...

Kicsit hosszú a reakcióidőm, de azért köszönöm szépen:)