2012/05/13

Teljes kiőrlésű Rákóczi túrós


Pénteken, nagoyn jó áron, vettem fél kiló túrót, anélkül, hogy kigongoltam volna, pontosan milyen sütemény lesz belőle. Mert természetesen, hogy az lesz belőle, nem volt kérdéses:)

Másnap leültem és átnéztem a túrós receptjeimet, és bár egy darabig az Analfabéta rétes volt a favorit, de végül elvetettem, mert szerettem volna egy új receptet, amit még soha nem sütöttem. Természetesen, mint mindig ilyenkor, elkezdtem a neten keresgélni, amíg rá nem jöttem, hogy a Rákóczi túrós az, ami az abszolút befutó, több okból is.

Ahogy említettem, egyrészt még sosem sütöttem, másrészt a párom imád mindent, ami habos, harmadrészt (senki ne nevessen): én még soha nem ettem Rákóczi túróst. Ki kellett próbálni:)

Teljes kiőrlésű Rákóczi túrós
(mézzel és nádcukorral)

Tészta
20 dkg teljes kiőrlésű búzaliszt
10 dkg vaj
5 dkg méz
1 tojás sárgája
1 dl teljföl
1 késhegynyi szódabikarbóna

Túrós töltelék
50 dkg túró
8 dkg méz
3 kisebb tojás
2 evőkanál búzadara

Tojáshab
6 tojás fehérje
7 dkg nádporcukor

+ pár kanál eperlekvár

A lisztet és a vajat összemorzsoltam, majd a többi hozzávalót is hozzá téve összegyúrtam. Kicsit tapadós linzertészta lesz belőle, de a célnak nagyon jól megfelel, így sokkal lazább lesz a tészta.
A sütéshez én egy kb 40x22 centis jénai sütőedény használtam, ezt egy kevés vajjal kikentem, majd a tésztát egyenletesen belenyomkodtam.

A sütőt közepesen erős lángra állítottam, természetesen a meggyújtás után rögtön betettem az edényt, hogy biztosan ne repedjen meg. Kb. 15 percig sütöttem, illetve, addig, amíg már erősebben megéreztem az illatát. (Nem pirult még.)

Amíg sült, összetörtem a túrót, majd belekevertem a mézet, a tojások sárgáját és a búzadarát is. A tojások fehérjét egy csipet sóval kemény habbá vertem, és a végén óvatosan, nagy mozdulatokkal belekevertem.

A jénait a tésztával kivettem a sütőben, és pár percig hűlni hagytam, majd vékonyan megkentem az eperekvárral. Végül óvatosan rásimítottam a túrós krémet, úgy, hogy minél egyenletesebb legyen.
Mivel ennyi idő alatt a jénai nem hűlt ki, visszatettem a meleg sütőbe, és további 20-25 percig sütöttem, vagyis addig amíg a túrós réteg megszilárdult.

Eközben  megdaráltam a nádcukrot, majd felvertem a tojások fehérjét (amiből szerencsére a fagyasztóban mindig van pár plusz). Amikor már kemény a hab, akkor lassan hozzákevertem a nádcukrot is, és újra felvertem. A fejem fölé sosem szoktam tartani:), de a nádcukorral nagyon kemény habot lehet felverni, bár persze fehér soha nem lesz:)

Amikor a túrós töltelék elkészült, azt is megkentem eperlekvárral, majd rásimítottam a tojáshabot és a jénait egy ráccsal feljebb téve, a sütő erősségét gyengébb fokozatra visszavéve addig szárítottam, amíg a tojáshab pirulni kezdett.



A jénaiban sütésnek megvan az az előnye, hogy nagyon gyorsan elkészül az egész (kb. egy óra), viszont mindent elő kell készíteni, mert az edény nem hűlhet ki, hiszen különben megrepedhet.

A tésztának jót tesz, ha kicsit összeérik a többivel, mivel, ugye, sokkal erősebb az íze, mint egy fehér lisztből készült tésztának.

Ahogy olvastam eredetileg baracklekvárral készülne, de mivel a párom nem szereti, ezért nálunk barackból sosem készül lekvár. Az eperlekvárt még tavaly csináltam, nagyon kevés mézzel, kevés ideig főzve.

No comments: