2008/10/10

Szülinapi pókhálós linzer

Ahogy mostanában többeknek, nekem is szülinapom volt, nem blogos, hanem saját. Méghozzá szép kerek évforduló, amelynek hallatán sokan fogadkoznak, sokan halálra rémülnek. Én mit is csinálhattam volna: nekiláttam sütni. Valami őszi sütit.

Gyerekkoromban az ősz úgy kezdődött, hogy vesszőseprűvel összesöpörtük az éjszakai hidegtől lehullott diófaleveleket. Napjában két-háromszor, mert a családi ház diófája már vagy negyven-ötven éves, hatalmas jószág. Aztán, amikor már alaposan kimelegedtünk a söpréstől, és a levelek között bújkáló diók összeszedésétől, fogtunk egy kosarat és elindulunk vadászni a saját és esetleg a szomszéd kertjében is.

Lehullott alma, téli körte és finom kékszilva volt általában a zsákmány, amit kalandosan, egy-egy pókot a hálójából elűzve, hajunkban leveleket gyűjtve szereztünk meg. Igazán jó móka volt, főleg, hogy utána a házban, a jó melegben ettük már meg, közösen.

Manapság már nem gyűjtögetek ősszel a kertben, de azért az őszt, azt a hűvöset, amikor azért még süt egy kicsit a nap, szeretem nagyon. Szerintem a sütim is éppen ilyen lett.

Szilvás-diós rácsos

- 40 dkg teljes kiőrlésű búzaliszt
- 20 dkg vaj
- 8 dkg méz
- 1 tojás

A lisztet a mézzel elmorzsoljuk, majd hozzáadjuk a mézet és a tojás, és gyorsan összegyúrjuk (gyorsan, mert közben puhul a vaj miatt). A hűtőbe tesszük 20-30 percre, majd a tészta 2/3-át enyhén lisztes felületen fél centi vékonyra nyújtjuk és beleegyengetjük a formába. (Kicsit morzsálódós tészta, de ahogy minden linzerrel, igen könnyű vele dolgozni. Ráadásul, azt kell mondjam, hogy bár gyerekkorom óta kóstolgatok nyers linzertésztát, de ilyen finomat még nem ettem.)

- szilva (amennyi ráfér)
- egy marék dió
- 2 teáskanálnyi méz
- őrölt fahéj

A szilvákat félbevágjuk/törjük, sűrűn egymás mellett a tésztát megpakoljuk vele. A diót apró darabokra vágjuk, a szilvára szórjuk, esetleg egy kevés mézzel meglocsoljuk, majd némi fahéjjal is megszórjuk.

A tészta maradékát fél ujjnyi vastag csíkokra nyújtjuk, tetszőleges (csakos, négyzetes, pókhálós) formában a sütemény tetején elrendezzük.

Előmelegített sütőben közepesen erős lángon 20-25 percig sütjük (vagy amíg enyhén aranybarna lesz a tészta, és a szilvák megpuhulnak).

No comments: