2008/02/07

A feledékeny háziasszony kenyere

Kenyér fronton egész jól állunk egy ideje. Bolti kenyeret... ehh, nem is tudom mikor vettünk utoljára. Jó, pár zsemlére kidobtam a pénzt múltkor, de csak azért, mert voltam olyan lusta, hogy előző este nem kevertem be a kenyeret, és a ház urának valamilyen szendvicsre valót kellett adnom.

Végigkutakodtam a magyar blogvilágot, és először Mademoiselle-nél, majd másoknál is megláttam a nekünk megfelelő megoldást. Sütéssel együtt 2 óra alatt készen lehet, és nekem sem okoz lelkiismeretfurdalást, hogy mit adok a vacsorához.

Természetesen, hűen magamhoz, nálunk teljes kiőrlésű lisztből készül, bár már volt rá példa, hogy kenyérliszttel is kevertem; olykor-olykor azért én is megengedhetek magamnak egy kis lazítást:)

A recept:

- 75 dkg teljes kiőrlésű liszt

- 1 és negyed evőkanál szárított élesztő

- 2,5 teáskanál só

- 6 dl meleg folyadék (6 dl víz vagy 5 dl tej+1 dl víz)

Hasonlóképpen, mint a dagasztás nélkül kenyérnél, a sót és az élesztőt egy nagyobb tálban egyszer összekavarom. A tálat mérlegre teszem és kimérem a 75 deka lisztet. Hozzáöntöm a folyadékot is (én általában csak vizet használok), és néhány mozdulattal összekeverem .

Ehhez ennél a mennyiségnél szerintem nem árt egy jó erős fakanál, elsőre majdnem eltörtem egyet:) A tál is akkora legyen, hogy amikor megkel (NAGYON!), akkor biztosan beleférjen. Én legtöbbször a tűzhely (villany) hátsó részére állítom, mivel amíg főzök, az eléggé felmelegszik, de radiátor közelében is jó helyen van.

Szépen hagyom 1,5 órát kelni (de persze többet is lehet, ha van olyan, aki ráér). Az utolsó fél órában a sütőt is melegítem 250 fokra kapcsolva, hőlégkeveréssel, a sütő aljába egy lapos tálat, vagy tepsit teszek, amiben van elég víz egy órára.

A kelés befejeztével, kiborítom egy jól meglisztezett, vagy búzacsírával megszórt deszkára, aztán minél kevésbé összekenve magam 8-10 részre vágom (de már vágtam csak 4 felé is, akkor nagyobb bucik lettek belőle). Ha sietek, akkor kb. 3 centi széles hengereket nyújtok belőle, olyan hosszúakat, amik széltében elférnek a tepsiben. Ha nem sietek annyira, akkor gombóckákat formázok belőlük. Akár így, akár úgy legtöbbször kicsit bevagdosom, és megszórom magokkal, reszelt sajttal, vagy ami éppen kézre esik:)

Továbbra is 250 fokon és hőlégkeveréssel 20-25 percig sütöm meg, majd rácson hagyom hülni. Mire kihűl addigra minimum egy el szokott "párologni". Még két nap múlva is nagyon finom!

Én kenyérnek nézném, de ez egy nagyobbacska buci.

No comments: