2013/12/19

Teljes kiőrlésű karácsonyi gyümölcskenyér


Úgy tűnik a karácsonyi gyümölcskenyér lassan hagyománnyá válik nálunk, tavaly ilyenkor muffin formában sütöttem egy adagot, idén viszont szilikonos kenyérsütő formában sütöttem. Ráadásul ez egy nagyon gazdag, tömörebb tésztájú típus, ami a benne található aszalt meggy és házilag barna cukorral kandírozott narancshéj darabkák miatt nem vált túl édessé.

Teljes kiőrlésű karácsonyi gyümölcskenyér

- 12 dkg puha vaj
- 7 dkg sötét melaszos nádcukor
- 7 dkg méz
- 3 tojás
- 2 evőkanál barna rum
- 1 narancs héja
- 1 narancs leve
- 1 citrom leve
- 12 dkg darabolt dió
- 10 dkg aszalt meggy
- 10 dkg datolya
- 10 dkg mazsola
- 10 dkg birsalma sajt
- 10 dkg barnacukorral kandírozott narancshéj
- 23 dkg graham liszt
- 1 teáskanál sütőpor
kevés fahéj, szegfűszeg

Pár nappal a sütés előtt a nagyobb aszalt gyümölcsöket összevágtam, majd az összeset összekevertem, és két-két evőkanál vanília esszenciával és egy evőkanál vízzel meglocsoltam, hogy felpuhuljanak (ezt a folyadékot teljesen beszívják, viszont nem áznak szét).

A vajat addig kevertem a cukorral és a mézzel, majd a tojásokkal is, amíg habos nem lett. Akkor belekevertem a rumot, a narancs levét és reszelt héját, valamint a citrom levét. Ezután kerültek bele az aszalt gyümölcsök és a dió, végül a liszt és a sütőpor.

A tészta elég sűrű lett, kanállal jól adagolható. Én egy szilikonos kenyérsütő formát és három kisebb tenyérnyi szilikonos formát tudtam háromnegyedig megtölteni vele.

Előmelegített sütőben közepes lángon a tenyérnyi formáknak 50 perc, a kenyérsütő formának 1 óra 40 perc kellett.

A legnagyobb sütit másnap még megszúrkáltam hurkapálcikával, és egy-két teáskanál rummal meglocsoltam a tetejét.

Az eredeti recept itt található, bár mennyiségileg és a használt alapanyagok tekintetében is változtattam rajta.

No comments: