2008/10/10

Isteni zsemle

Ha egyszer belejön az ember, akkor abba sem tudja hagyni. Legalábbis addig nem, amíg mindenkivel meg nem ismerteti ennek a nagyon egyszerű, és nagyon finom zsemlét, azaz eredeti nevén molnárkát.

Jó ideje a dagasztás nélküli kenyér jelenti az állandóságot, olykor-olykor egy adag túrós zsemlével kiegészítve, amit viszont csak én szeretek. Így aztán a változatosság és a gyakorlatiasság is indokolta, hogy keressek egy új receptet.

Kenyerek és péksütemények estén az elsőútjaim egyike mindig E.Margithoz vezet, mivel a receptek mellett ott vannak a tapasztalatok és sokszor a változatok is, ami szerintem nagyon hasznos. Kevés lapozgatás után rábukkantam a molnárkára és mivel képek igazán magukért beszéltek, ezért fogtam a receptet és átalakítottam a mi ízlésünkre.

- 60 dkg teljes kiőrlésű búzaliszt
- 6 dkg vaj
- 1 tojás
- 2,5 dl tej (+ kb 2-3 ek a dagasztás közben)
- 2 kávéskanál só
- 2,5 dkg élesztő

A hozzávalókból kenyérsütőgéppel tésztát dagasztok 20 percig, majd pihentetem még 20 percig, végül újabb 20-ig dagasztom.

A levegős tésztát enyhén lisztes felületen kicsit lelappogatom, majd sugárszerűen 8 felé vágom, a háromszögeket felgöngyölöm, majd kicsit kerekre formázgatom.

Nagyon kevés olajjal megkenek egy sütőlemezt, amire rápakolom a gyorsan újrakelő zsemléket, majd további 40 percig kelni hagyom. Ha jól megkelt esetleg tojással vagy tejjel meg lehet kenni, de ez elhagyható. Előmelegített sütőben, közepes lángon 20-25 perc alatt készre sül.

A képen látható változat már eltöltött egy éjszakát zacskóban, úgyhog nem olyan feszes a felülete, mint amikor elkészült, de ez az ízén semmi nem változtatott.