2008/05/11

Kakaós kumóka és túrós batyu

Még tizenéves koromban kaptam egy keményborítású füzetet az egyik nagynénémtől, ebbe kezdtem bemásolni azokat a recepteket, amelyeket már a család egyéb tagjai is nagy sikerrel készítettek, és amiket én is imádtam. Akkortájt került bele egy Darázsfészek recept is (sajnos már nem tudom kitől vagy honnan), ami annyira jól sikerül mindig, hogy tésztáját alapreceptnek használom mindenféle kelt tésztához.

Mivel a héten anyukám egy kiló házi túrót is becsempészett az otthonról hozott finomságok közé, ezért nem volt kérdéses, hogy valami túrós is lesz, így végül túrós batyu mellett döntöttem, azonban úgy gondoltam, ha már belekezdek akkor nem aprózom el, csinálok egy kevés kakaós tekercset, avagy ahogy nagymamától tanultam, kumókát is.

Kelt tészta

- 2-3 dkg méz (eredetileg 5 dkg cukor)
- 2 dkg élesztő
- 50 dkg liszt (jelen esetben 40 dkg tk. búza és 10 dkg tk. rozs)
- 3 tojás
- 6 dkg vaj
- 2 dl tej
- egy kis darab vanília

a kakaós kumókához:
- 5 dkg kakaó
- 10 dkg vaj
- kb. 6 dkg méz

a túrós batyuhoz:
- 30 dkg túró
- annyi méz, hogy édeskés legyen
- egy marék mazsola
- pár kanál tejföl, ha nagyon száraz a túró vagy búzadara, ha nagyon savós

Az élesztőt a tejben megkelesztjük, beleteszünk egy csipet sót, 2-3 dkg mézet, azután az összes hozzávalót összegyúrjuk, hogy jó rétestészta keménységű legyen. 1/2 órát kelesztjük, utána jó vékonyra kinyújtjuk.

Ebben az esetben én másfél adag tésztát gyúrtam, majd kettéosztottam.

A kumókához a tésztát jó vékonyra kinyújtjuk, és megkenjük 10 dkg vaj, 5 dkg kakaó és kb.  6 dkg méz (eredetileg 10 dkg cukor) keverékével megkenjük, összesodorjuk, 3 ujjnyi vastag szeletekre vágjuk. Kikent tepsibe 1-1 centis közökkel berakjuk. Addig hagyjuk kelni, míg összeérnek, aztán 170 fokon sütjük. 1,5 dl lanygos tejet egy evőkanál mézzel, egy kis darab vaníliával felfőzünk, majd, ha már picit pirulni kezd a tészta, akkor a tekercsek tetejére öntözzük, így nagyn finom puha marad.


A túrós buktához a tésztát kb. egy centi vastagra nyújtjuk, kb tenyérnyi négyzetekre vágjuk. A túrós keveréket arányosan elosztjuk rajtuk. A négyzetek sarkait középen összefogjuk, kicsit összeszorítjuk, és megcsavarjuk, a sarkok felé vezető nyílásokat pedig összenyomogatjuk. Kikent tepsibe 1-1,5 centis közökkel berakjuk. Addig hagyjuk kelni, míg összeérnek, így nem fog sütés közben kifolyni a töltelék. A tetejüket ugyanazzal a tejes-mézes-vaníliás keverékkel kenem meg, amit a tekercsekre is öntök.


Ha már sütés, akkor tényleg nem szórakoztam, ugyanazzal a lendülettel sütöttem egy adag dagasztás nélküli kenyeret is, amit ezúttal csak teljes kiőrlésű rozsliszttel készítettem. Aki jó megfigyelő, láthatja, hogy ott kuksol a batyuk mögött.

No comments: