2008/04/07

Kukorica prósza

Gyerekkorom egyik kedvenc édessége volt a kukoricadarából készült prósza. Gyakran ettük savanykás lekvárral, vagy akkor még porcukorral is. Természetesen az alaprecepten kénytelen voltam változtani (a cukor miatt), de mézzel is nagyon-nagyon finom, úgyhogy tudom ajánlani mindenkinek:)

Hozzávalók:

- 25 dkg kukoricadara
- 1/2 liter tej
- 3 tojás
- 1-1,5 pohár kefír
- 4-5 kanálnyi méz (az eredetinél 5 dkg cukor szerepelt, ha valakit érdekel)
- 1/2 csomag sütőpor
- ízlés szerint reszelt citromhéj, fahéj vagy mazsola

Az elkészítése igen egyszerű. A kukoricadarát a tejjel leforrázzuk, majd legalább egy órán át állni hagyjuk, hogy minél jobban megszívja magát. Később hozzákeverjük a többi hozzávalót és egy kapcsos tortaformába (vagy egy kisebb tepsibe) öntjük (elég híg keverék lesz!) és előmelegített sütőben tűpróbáig sütjük (ez nekem elég változó 40-60 perc környékén).

A kész prószát akár ketté is lehet vágni, a közepét lekvárral megkenni, de a lekvárt mellé is lehet tálalni. Ettem már olyat is, ahol a tészta tetejére kanállal lekvárdarabokat tettek, és utána sütötték meg. Én ehhez csak egy kevés citromhéjat és egy jó marék mazsolát kevertem.

Mi szeretjük, ha kicsit megpirul a széle (ahogy a kép is mutatja:), de nem szabad túlsütni, mert akkor kiszárad.



A prószának létezik sós változata is hagymával, szalonnával, esetleg káposztával, de az ország egyes részein készítenek krumplis és hajdinás prószát is. Ez utóbbiakat még nem próbáltam, és bár nekem mindig az édes, kukoricás változat lesz az igazi, de a többihez is láttam jónak tűnő recepteket, úgyhogy esetleg várható még pár post a témában:)

3 comments:

Csibe said...

Szia, nagyon jól hangzik ez a változat!!! Ki kell próbálnom :)
A krumpli(s)prószát csak ajánlani tudom, egy finom leves után igazi "főfogás"!

mithrile said...

Krumplis prósza próbálkozások hamarosan hamarosan várhatóak tőlem, mert a némileg hasonló jellegű tócsnira emlékeztet, ami persze nagy kedvenc.
habár most, hogy lassan itt az újkrumpli...hát, meggondolandó:)

Anonymous said...

apukám 70. szülinapjára ez a recept készül, ugyanis neki is ez volt gyermekkori kedvenc sütije :)